Τα αλκοολούχα ποτά αποτελούν αναπόσπαστο μέρος της ελληνικής φιλοξενίας, συνδέονται με τις παραδόσεις του λαού μας και απολαμβάνονται από τους καταναλωτές σε ξεχωριστές στιγμές, στις χαρές και τις γιορτές, κατά κύριο λόγο στο πλαίσιο της κοινωνικής τους ζωής. Η Ένωση Επιχειρήσεων Αλκοολούχων Ποτών (ΕνΕΑΠ) παράγει ποιοτικές μάρκες τις οποίες η πλειοψηφία των καταναλωτών απολαμβάνει με μέτρο. Ωστόσο, αναγνωρίζουμε πως το αλκοόλ είναι ένα ευαίσθητο προϊόν, το οποίο εάν καταναλωθεί αλόγιστα μπορεί να προκαλέσει κινδύνους για το ίδιο το άτομο και τον κοινωνικό του περίγυρο. Η ΕνΕΑΠ πιστεύει πως τα αλκοολούχα ποτά πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο και αποκλειστικά από ενήλικα άτομα.
Για το σκοπό αυτό, οι εταιρίες-μέλη της ΕνΕΑΠ καθώς και του Σύνδεσμου Ελλήνων Παραγωγών Αποσταγμάτων Αλκοολούχων Ποτών (ΣΕΑΟΠ) δεσμεύονται να προάγουν τις μάρκες τους υπεύθυνα, προβάλλοντας πρότυπα λελογισμένης κατανάλωσης με βάση μία σειρά από κανόνες υπεύθυνου marketing. Τον Κώδικα Αυτοδέσμευσης, ο οποίος παρουσιάστηκε για πρώτη φορά το 2005, προσυπέγραψε και το Υπουργείο Υγείας. Το 2010 ο Κώδικας Αυτοδέσμευσης ανανεώθηκε με προβλέψεις ώστε να καλύπτει και τα ψηφιακά μέσα επικοινωνίας (internet). Το 2023 επικαιροποιήθηκε για μία ακόμη φορά ο Κώδικας αυτοδέσμευσης με τίτλο «Κατευθυντήριες Οδηγίες Υπεύθυνης Επικοινωνίας marketing των αλκοολούχων ποτών» προκειμένου να συμπεριλάβει και κατευθύνσεις για τα social media και τους Influencers. Η έκδοση του 2023 προσυπογράφεται και πάλι από το Υπουργείο Υγείας, τόσο ως προς το περιεχόμενο όσο και ως προς τη διαδικασία συμμόρφωσης (δείτε παρακάτω τις Κατευθυντήριες Οδηγίες).
Ταυτόχρονα, η δέσμευση της Εν.Ε.Α.Π. επεκτείνεται σε δράσεις ενημέρωσης του καταναλωτικού κοινού ως προς την υπεύθυνη κατανάλωση καθώς και στην υποστήριξη δράσεων για την αντιμετώπιση της αλόγιστης κατανάλωσης όπως είναι η κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών από ανήλικα άτομα ή κατά την οδήγηση (δείτε παρακάτω σχετικό video). Στο πλαίσιο αυτό, δημιουργήθηκε η καμπάνια υπεύθυνης κατανάλωσης RETHINK DRINK, που υπογράφεται και υλοποιείται από την Εν.Ε.Α.Π. και το Υπουργείο Υγείας. Η καμπάνια έχει ως στόχο να προωθήσει την υπεύθυνη στάση και συμπεριφορά ως προς το αλκοόλ, ιδιαίτερα στους νέους, επιστρατεύοντας δημιουργικά, με μία σύγχρονη, άμεση και ευρηματική προσέγγιση, τη χρήση διαδεδομένων «ιδιότυπων» εκφράσεων που συνδέονται με την αλόγιστη κατανάλωση αλκοόλ. Η καμπάνια παρουσιάστηκε τον Μάιο 2024, έχοντας παρουσία σε κοινωνικά δίκτυα καθώς και σε ψηφιακά και έντυπα μέσα, ενώ προβλέπεται να επεκταθεί τόσο σε επίπεδο μηνυμάτων, όσο και σε κανάλια επικοινωνίας.